Friday, January 20, 2012

Tips Elak Sembelit Mase Mengandung

Minum dengan mencukupi iaitu 11 ke 12 cawan air sehari. Jumlah ini biasanya diperolehi daripada minuman dan makanan yang diambil setiap hari. Ibu-ibu akan cuba minum dengan banyak mengikut keperluan kerana mekanisme dalaman memberi isyarat ‘ Saya dahaga” apabila badan kekurangan cecair. Namun mekanisme dalaman ini kadang-kadang tidak memberi isyarat yang cukup. Wanita mengandung yang terdedah kepada cuaca yang panas mungkin gagal mengesan untuk mendapat cecair yang mencukupi jika mereka bergantung pada isyarat tadi. Wanita yang muntah perlu mendapatkan cukup cecair. Mereka perlu dapatkan dari air dan jus. Ini akan mengekal tenaga dan elak kekeringan.

Sembelit pula adalah perkara biasa ketika mengandung. Untuk elak sembelit pastikan ambil makanan berkandung fiber yang tinggi. Sumber fiber adalah dari bijirin seperti bran, oatmeal, conflakes dan roti whole-wheat, buah-buahan seperti mangga, epal, pear, strawberi atau pisang, sayur-sayuran seperti jagung, ubi kentang, brocoli, karot, kacang hijau, terung dan sayur hijau. Pilih sumber yang anda suka dan boleh memenuhi diet anda. Anda akan tahu anda mendapat fiber yang mencukupi jika najis anda lembut. Namun jika berlebihan fiber mungkin mengalami cirit birit. Dan anda juga akan alami sembelit jika mendapat fiber yang cukup tetapi kurang air. Ini kerana air akan membantu pembuangan lebih lancar. Kadang-kadang kita rasa dah ambil buah atau sayur dengan banyak namun masih sembelit. Cuba minum mencukupi.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...