Thursday, June 21, 2012

Burger Malaysia repeat again ..again ..agaaaain ..Oh My English!!

Salam 1 USA, hek hek btol kan balik, kang ade plak blog yang kene black list dgn secret agent kang ..

Salam 1 Malaysia ..

Adriana yang sangat suke bermain-main
Penat ni melayan anak dare seorang ni.  Mate Adriana da mengantuk, tapi tamo tido, sampai berair da mate tu ma tengok tapi  tahan tamo tido, nak main ..ishkk ..ma da tutup lampu bilik, da letak Adriana atas tilam spring 20 inci, da pasang aircond smpi negatif 13 bawah tahap beku nak bagi Adriana tido, tapi die dok tergelak-gelak lagi ajak main sejak kol 4 pagi tadi ..huhuhu jangan gini, ma tak sidai baju lagi, tak basuh pinggan lagi, tak buang sampah lagi ..dalam kol 12tghri baru laaa bayi bertuah tersebut tido ..hoiyoo  baru la senang jiwe aku sikit ..ishkk moto bunyi enjin kuat ni asik2 lalu depan umah je, aku lempar pulak dengan pinggan kang ..mengganggu tido anak ku aja ..

haaa harini aku sarap koktel je, makan dengan tomato, pastu letak sos cili ngan mayonis ..jadi ler nak lapik perut ..semalam aku de wat kueh, tadaaaaa tengok laa Burger Malaysia ku yang tidak lagi rentung.  Aku da amik iktibar di atas kejadian minggu lepas, jadi aku goreng BM aku dengan api yang paling kecik ..ni ar hasil nye ..habis lincin ke lime2 bijik kueh BM tu ..

aku dok cube2 wat berbagai kueh ni bukan ape, saje nak praktis kot da beranak 11 nanti, anak plak sedang membesar dan kuat makan, makan kueh sorang 6 ketul, darab dengan 11 orang anak, campur dengan ma ngan abah skali, kot mase tu da ade menantu, tambah dengan cucu ..mase tu plak harge kueh da jadi seringgit seketul kot haha  ..waaaaa jauh betul pikio nye ..

nak letak resepi kah?  amik je la ea .. :D

Bahan-bahan:

- 3/4 cawan tepung gandum
- 3/4 sudu besar gula kastor
- 1 sudu besar susu tepung
- 3/4 sudu besar shortening @ lemak sayuran
- secubit garam
- 1/2 sudu teh yis (mauripan)
- 50ml air suam

Cara nak buat nye plak :

1)  Larutkan 1/2 sudu teh gula kastor dalam air suam, pastukan masukkan yis.  Kacau sket.  Ketepikan.
2)  Di dalam mangkuk lain, campurkan tepung gandum, baki gula, garam, shortening dan susu tepung, kacau rata smpi jadi seakan2 serbuk roti.  Buat bulatan kat tengah2.  Masukkan campuran yis yang telah berbuih tdi ke dalam campuran tepung.
3)  Gaul sampai adunan tak melekat kat tangan.  Kalau agak2 doh tu keras, leh tambah sket air lagi.
4)  Bahagi doh kepada 5 bahagian.  Bulat2 kan dan penyetkan doh tu sket.
5)  Perap selama 45minit atau sejam atau sehingga saiz doh tu jadi berganda.
6)  Boleh goreng dengan api perlahan sehingga warna keperangan.
7)  Bile da masak, angkat
8)  Bile da sejuk, potong tengah2, tapi jangan sampai putus.  kemudian letak laa sambal ikan bilis dengan timun.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...