Sunday, July 8, 2012

Murtabak Ayam

Salam ukhuwah penduduk bumi yang budiman ..ecewah ..intro tak hengat ..erkk gambo apo lak kat bawah ni ...?????


pebende ko buat lagi ni Juju .....rajin bebeno ..sape yang makan ??? ....hehe aku ler yang makan ..sebenarnye semalam aku uli doh untuk wat roti canai, cadang nak buat pagi tadi ..tetibe angin malas datang, petang2 gini terase lapor, datang rajin pulak, terus buat murtabak ..haaa gituu ..kalo da malas, malas yang amat ..kalo datang rajin, tak bertempat lak ..haddooiii ..


kulit murtabak ni aku gune resepi roti canai ..aku buat setengah adunan je, dapat laa 5 ketul doh ..pastu aku dapat la buat 3 murtabak yang besar gedabak cam gambar kat atas tu, dan 2 roti canai ..ok??? hehe aku bagi resepi sini k :

1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan air sejuk
1 sudu besar susu pekat
1 biji telur (saiz kecik)
1/2 sudu mentega

campur semua bahan2 kat atas tu, uli selame 20 minit atau sehingga licin. kalo lembik, tambah sikit tepung.  bulatkan kecik2, rendamkan doh tu dalam minyak.  biarkan selama sekurang2 nye 8 jam.  pastu boley laaa tebar2kan utk wat murtabak.  ataopon roti canai :D

untuk inti murtabak lak, memule rebus kentang sampai empuk dulu, kemudian tapis, dan ketepikan.

dalam periuk lain aku panaskan minyak masak, pastu masukkan rempah kari yang telah dibancuh dengan air sikit.  bile da pecah minyak aku masukkan ayam cincang atau daging beger yang dicincang.  bile ayam tu da masak, aku masukkan kentang rebus tadi dan bawang besar yg dipotong dadu.  done.

mase da lepas tebar doh tu, amik sikit inti letak dalam mangkuk, letak telur sebijik kacau ..then letak atas doh yang da ditebar2 tu ..pastu lantak la korang nak buat ape dengan doh tu, asalkan jadi bentuk macam kat atas tu ..


goreng ..


pastu sesi memakan makanan ujikaji anda ..hehhe ..ermm aku rase ok je ..kalo nak dibandingkan dengan murtabak baazar ramadhan, murtabak aku lagi ok kot ..hahahha

okeh ..bawang yang kaler merah tu lak, aku mayang bawang setengah biji ..masukkan dalam mangkuk, pastu letak cuka makanan dgn gula ..eh, tambah sikit pewarna ..aku letak kaler pink ..kalo korang suke kaler purple, korang letak laa pewarne purple ..erkkk bolehkah???? hehe

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...