Friday, July 13, 2012

Penyu Kite ..

Korang kenal binatang kat bawah ni? korang pernah tengok live ke? walopon aku pernah menjejakkan kaki kat Pantai Rantau Abang mase aku kecik dulu, tapi aku tak pernah tengok live, kat tv slalu ar tengok.

gambar amik kat Google

Penyu ni da hidup mase zaman dinosaur ag, dan bentuk tak berubah pon, tak berevolusi la tu ..ermm maksudnye di sini jugak, penyu ni tahan lasak walopon nampak cam lemah lembut gemalai.  Camane leh jadi tahan lasak tu sebab penyu ni ade cengkerang yang keras untuk melindungi diri die dari musuh.

Punya laaa tahan lasak mase zaman dinosaur, sampai ke tamadun manusia bertamadun, penyu ni nak pupus pulak, terer btol manusia ni ..antara sebab kepupusan penyu ialah penggunaan pukat tunda dilaut (klik sini) dan juga plastik (klik sini).  Ni tak masuk lagi telur penyu yang manusie amik, bukan tujuan penetasan, tapi untuk dijual atau untuk dimakan.  Untuk tujuan berkongsi, hanya 1% sahaja anak penyu yang dilepaskan ke lautan dapat meneruskan kelangsungan hidupnya. 

Oleh sebab itu, kredit diberikan WWF Malaysia yang pastinya telah mengambil langkah pemeliharaan terhadap penyu.  Dah memang itu keje deme kan?  hehe

harapan aku agar dapat tengok penyu secare live suatu hari nanti ..

They are wild. They are free. So let them be! klik sini untuk lebih info tentang WWF Malaysia. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...