Sunday, August 5, 2012

Kek Gula Hangus

haaa lihatlah dunia kek gula hangus ku ..ke kek sarang lebah? ermmm da berlubang lubang cenggitu kek sarang lebah la kot ...tapi resepi ni guna gula hangus? name kek gula hangus laaa kan? ...aaarrgghhh ape pon namenye, yang pasti, sarang aku jadi ..macam sarang lebah ..tapi sekali tengok macam sarang semut pon ade gak? kenape namenye kek sarang lebah, bukan kek sarang semut ...aaarrgghhh tensyen aku dengan pertanyaan itu ...

Resepi kek ni aku amik kat SINI.  wanitahariini.com.  Memule aku ingatkan ni official web utk rancangan WHI terbitan TV3 tu, rupenye salah jangkaan aku ni ..tipah tertipu bang ...walopon tertipu, dapat jugak aku cilok resepi kek gule hangus ni kat sinun ..cekidaut resepi yaaa ..

Resepi Kek Gula Hangus

Bahan-bahan
1 cwn gula
1 cwn air panas
2 sudu besar mentega
4 biji telur
1 cwn susu pekat
1 cwn tepung gandum
2 sd kecil soda bikarbonat
1 sd kecil esen vanilla

Cara Menyediakannya.
1.    Gula digoreng dengan api sederhana besar.
2.     Bila gula sudah agak cair, masukkan air panas.
3.    Selepas itu, masukkan mentega dan kacau sampai mentega cair dan ketepikan.
4.    Kemudian, pukul telor sampai kembang & pekat.
5.    Masukkan susu pekat dan pukul lagi.
6.    Masukkan tepung dan soda bikarbonat yang telah diayak.
7.    Tuangkan esen vanilla. Kacau.
8.    Akhir sekali, masukkan gula hangus tadi. Gaul sebati.
9.    Perap adunan ini selama 3 hingga 4 jam (bertutup) bagi mendapatkan sarang yang cantik.
10.    Dan bakar selama 60 minit di mana suhu oven 160 °c. 

tengok pada rupe da ade kan kek gule hangus aku tu? ermm tapi rase kek tu kan, cam rase jelly perise karamel? btol ke itu rase yang sepatutnye?? ermm mak mertue aku kate da sedap la tu ..da mak mertue aku kate sedap, sedap la tu kan? hehe nanti aku nak soh mak aku yang buat lak ..tengok rase die same tak macam yang aku buat ni ...hehe


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...