Thursday, August 16, 2012

Skon Cip Coklat




Assalamualaikum semua ..

sedar tak sedar da 27 hari dah berpuase ni ..mesti ramai yang da siap persiapan untuk beraye kan?? dengan baju raye nye, kasut raye nye, kuih raye nye .....yang kanak kanak baru beli baju dengan kasut raye tu, da tentu2 berhari2 dah tidor dengan baju n kasut raye tu ..hehehehe

untuk raye ni, aku tak de laaa berie2 sangat buat persiapan raye ..ala ala kadar je, kemas2 rumah sikit, kuih raye memang x buat sebab kalo ikut sejarah tahun2 lepas, tak de sape pon yang beraya kat rumah kami ni ..sepanjang cuti raye, kami sekeluarge ade kat kampung ..kawan kawan pon semenye duduk jauh dari kawasan perumahan kami ni ..terpencil sikit ..hehehe seb baik laaa dapat hamper raye ni, jadi ade laaa dapat 2 jenis kuih raye ..jadi ler dari tak de kan?? :D

oleh kerana tak de sebok nak buat kuih seme, aku pon menyebokkan diri laa dekat dapor buat skon ..aku dapat resepi buat skon ni dekat utusan malaysia, jumaat, 25.11.2011 ..kolum Dari Dapur Azli Razali ..memang lame gile ku pekasamkan resepi ni, baru skang rase nak cube ..aku buat setengah adunan je, cam biase laaa kan??


Bahan-bahan:

260gm tepung gandum
50gm gula kastor
1 1/4 sudu teh serbuk penaik
1/4 sudu teh soda bikarbonat
115gm mentega
90gm cip coklat
75gm kismis (x letak sebab x de :) )
100gm susu cair
1 sudu teh esen vanilla

Cara membuatnye:
  1. Campurkan tepung, serbuk penaik, soda bikarbonat, gula dan mentega.  Gaulkan sehingga menjadi serbuk roti.
  2. Campurkan cip coklat dan gaul rata.
  3. Campurkan esen vanilla dan susu kemudian gaulkan bersama adunan tepung tadi.
  4. Gaul sehingga membentuk doh tapi jangan gaul keterlaluan.
  5. Leperkan setebal 3.5cm dan bentuk dengan pemotong doh bersaiz diameter 6cm.
  6. Bakar atas dulang yang telah disapu dengan marjerin.  Kemudian aturkan atas dulang pembakar.  Sebelum bakar, sapukan dengan atas dengan susu.
  7. bakar dalam ketuhar dengan kepanasan 180C selama 15-20 minit atau sehingga ia masak keperangan.
mase tengah bakar tu kan, nanti bau susu cair tu sangat menyerlah ...ermmm rase tak sabar lak nak makan ..tapi sabo sabo, bulan puase ni ...hehehe





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...