Thursday, September 20, 2012

Cucur Nasi Ikan Bilis

Assalamualaikum ..selamat pagi seme ..pagi ni kite share resepi Cucur Nasi Ikan Bilis ..aku tak tau resepi asal dari mane, yang aku tengok resepi seme lain2 ..da alang alang lain semenye, aku pon mengolah laa sikit resepi Cucur Nasi Ikan Bilis ni ikut selere aku ..mase mule2 nak hidang tu aku takut jugak tak habis, tapi alhamdulillah habis jugak ..sedap sebab texture die moist2 gitu ..tak yah cicah dengan pape, sebab cucur yang aku buat ni rase pedas sikit, sebab aku de letak hirisan cili padi ..hehe

Bahan-bahan:

1 cawan nasi
1 cawan air
1 1/2 cawan tepung gandum
1 biji bawang besar dipotong dadu
3 biji cili padi dihiris halus
1 biji cili merah dihiris halus
Ikan bilis ikut suke la nak letak banyak mane (cuci, rendam, toskan)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

Cara-cara:

1)  Nasi dan air disatukan dan diblend sampai halus
2)  Satukan semua bahan (kecuali minyak) dan kacau sebati.  Jangan kacau beria sangat, nanti tak gebu.
3)  Panaskan minyak dan goreng sehingga kekuningan.
4)  Angkat dan sedia untuk dihidang.

Klik SINI k..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...