Wednesday, September 26, 2012

Hokkien Mee


Hokkien Mee ni aku buat sebab dulu aku pernah nak order Hokkien Mee kat kedai mamak area rumah aku ni, pastu mamak tu cakap Hokkien Mee abis ..huhu kempunan i nyah ...Jadi dengan semangat berkobarnye aku nekad nak buat sendiri Hokkien Mee ni ..chaiyokkk lah, seme nak buat sendiri ..huhu bak kate orang lame lame 'biar tak pandai masak, asalkan rajin masak ..boleh erat kasih sayang bile suami makan air tangan isteri' ..yo koh??? .. ,*,

Bahan-bahan:

Mee Hokkien (aku pakai mee kuning je)
3 ulas bawang putih
Isi ayam (aku tukar dengan fishball)
Chicken Stock 
sayuran
kicap pekat
kicap cair
sos tiram 
minyak bijan
black pepper
Cili padi (yg ni aku tambah sendiri ikut selere aku)

Cara-care:

1) panaskan minyak thn tumiskan bwg putih yg telah dicincang…
2) pas tuh mskkan isi ayam (tulang x bes utk resepi nih)…  
3) kemudian + air & mskkan chicken stock… I letak 1 kiub jer… tuh pun dh ckp masin dh..
4) biarkan air didih sekejap thn mskkan mee.. utk resepi nih sayur cabbage yg paling sedap.. kalo tak de, lantak laaa korang nak letak sayor ape ..jangan 'sayonara' korang masukkan udah. 
5) sementara tggu mee msk, cmprkan kicap pekat, kicap cair, sos tiram, myk bijan (sesame oil) dlm 2~3 drop jer & pepper sedkt dlm satu mangkuk..
6) klu agak2 mee dh masak, campurkan sos & biarkan didih sekejap…  
 

7) Siap untuk dimakan.  Pastu klik SINI deyhh ..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...