Friday, September 21, 2012

Nasi Goreng Mak Dede

 
Assalamualaikum ..

Harini kite bernasi goreng plak ..tak tau nak namekan ni nasi goreng ape ..Oleh kerane aku dapat resepi ni dari makcik aku, Mak Dede ..jadi aku namekan resepi ni Nasi Goreng Mak Dede laaa ea?  sukatan aku main agak2 je, sebab mase mak dede ajar aku dulu pon, die tak bagitau actual sukatan pon ..huhu kedekut ilmu~~ hehe rase die masih sedap, feveret fariq ni, cume tak sesedap yang mak dede buat laaa ..

Antara tips yang mak dede share untuk dapatkan nasi goreng yang sedap ialah:
- kalo boleh tumbuk ler bahan untuk tumis tu - aku blend kering aje
- bahan yang tumbuk tu digoreng garing, bukan hangus ea
- pastikan ikan bilis tu masak
- nasi tu yang eloknye ialah nasi semalam (bukan yang da basi ea) sebab lebih kenyal.  kalo tak de nasi semalam, masak la nasi pastu biar 2 3 jam atau tunggu sampai sejuk.
- garam tu letak secukup rase ..kalo termasin atau tawar sangat pon jadi tak sedap jugak ..ye takk??? hehe
- petue nak letak garam lak ialah perasa bahan menumis tu secukup rase ..pastu kat nasi putih semalam tu pon letak garam jugak ..kalo 4 cawan nasi tu letak laaa 2 camca kecil garam gituuuu ..
- nasi yang digoreng tu mestilah berderai.

Jom cekidaut resepi rahsia keluarge plak ..

Bahan-bahan:
4 cawan nasi (letak 2 sk garam)
3 biji cili merah
8 biji cili padi
1 biji bawang besar (yang saiz kecik) - kalo letak bawang banyak sangat nanti ade rase pelik, jadi agak2 je la ea ..
segenggam ikan bilis (basuh, rendam, tos)
2 biji telur - size A
Minyak
Garam secukup rase

Cara-cara:
1)  Blend kering cili merah, cili padi bawang besar.  jangan hancur tau.  Gune pulse button. (mak aku kate 'bret bret' kan aje)
2)  Masukkan ikan bilis yang da tos tu, bret bret kan lagi (hahahaha)
3)  Panaskan kuali, letak dalam 5 sudu besar minyak, tumiskan bahan yang da di bret bret tadi. kekeke
4)  Tumis sampai garing pastu letak 1 sk garam - gune api sederhane tau
5)   Bile da garing, tolak tumisan tu ketepi, pecahkan 2 biji telur kat tengah tengah, pastu bile telur tu da agak agak masak, gaul sebati dengan tumisan tadi tu.  
6)  Masukkan nasi yang da ditambah dengan garam tadi, goreng sampai sebati.  Siap untuk dihidang.

Hidangkan dengan telur mata dan kepok (hahaha kepok) ..ermm sedap giler ..tapi semalam kan, mase Fariq nak mintak tambah, die mintak gorengkan telur dadar plak ..eeii sabar je laaa ..nasib baik aku skang ni fulltime housewife, die sorang je penat2 keje, ermm aku layankan aje ..nanti aku da keje balik kang, haaa makan je ape yang aku hidang ...huhu itu ke yang aku fikir??? tu ar sebab sampai skang aku tak dapat keje ag kot, niat da lain ..huhu sori abang .. :D

Da bace, klik SINI lak ..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...