Thursday, September 13, 2012

Nikmat pekena budu



Assalamualaikum ..

Hoh, pagi semalam tetibe je ternampak pati ikan bilis kat dalam rumah ni ..terkejut ..ape bende pati ikan bilis ni? camane nak gune? menung kejap aku ..aku tanye laki aku, 'mane dapat ni?', die kate die kutip tepi jalan ..hak tuihhh ..orang tanye betul2, die maen2 plak ..

lepas 2 saat aku berfikir, lepas tengok ingredient die, care2 nak serve, papp baru terfikir, ni budu laaaaa ..haiyooo ..tak pernah aku terfikir nak makan budu dalam rumah ni, laki aku bukannye makan bende pelik, peram2 ni ..budu, cencalok, tempoyak seme tak makan ..tapi yang peliknye kicap ngan ikan pekasam makan plak, padehal 2 bende tu pon diperam jugak ..psstt nasik kerabu de letak budu jugakkan?? hehe

aku ni orang jawe, mane makan budu ..tempe aku makan laaa ..kat rumah aku pon, mane mak aku hidang budu makan dengan nasik ..huhu

seingat aku, ni kali ke empat aku makan nasik putih dengan budu ..pertame kali mase aku melepak kat rumah kawan aku (org klate) ..melepak rumah die sebab nak bincang program untuk Hari Guru Skola ..bile da tengahari tu, masing2 lapa, masing2 malas nak beli makanan, jadi tuan rumah kate kite makan bende simple je laaa, die masak nasik dengan goreng ikan selar kuning ..huuu sedap2 ..mase nak makan tu, aku mintak ler kicap, sekali kene gelak ..die kate 'rumah orang klantan mane ade kicap, budu ade laaa' ..hehehe takkan aku nak makan kering je nasik tu kan? jadi aku cicah ler sikit dengan budu tu ..sikit sangat, nisbah nasik dengan budu tu cam 50:1 ..haaa gitu laaa ..

kali kedue ngan ketige aku makan budu kat rumah mak mertue aku ..tu pon aku cuit sikit2 je ..kat rumah mak mertue aku tu, adik ipar aku, wani yang suke makan budu ..ermmm patut laaa pandai, suke makan budu rupenye ..hehe

kali keempat aku makan budu ialah semalam ..hehe nak tau khasiat budu? klik SINI.

Oleh kerana budu pon da ade dalam rumah ni, jadi malam semalam aku goreng ikan je ..tips dari kawan aku (org klate), kalo nak rase nikmat makan budu ni, kamu makan dengan nasi putih + ikan goreng, itu saje, kalo ade ulam2 letak ler jugak, baru terangkat ..

yang budu tu plak, sedap kalo letak bawang, cili padi, perah asam limau ..best best

ermmm bagi aku, boleh diterime laaa kat tekak aku ..btol, boleh tahan ..malam ni boleh makan budu lagi ..hehe

Shopping jom ...klik SINI

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...