Wednesday, October 17, 2012

Kuih Tepung Bunga

ooh la la ..kat dalam rumah aku ade sepeket tepung pulut, tapi aku tak tau nak buat ape dengan tepung tu ..da lepas google, aku dapat laaa list kuih dari tepung pulut ..tapi banyak yang aku KIV dulu sebab tak de kelape parut, contohnye cam kuih buah melaka, kuih badak berendam, kuih getas, seme kuih tu kan gune kelapa parut ..tapi skang aku tak de kelapa parut, nak kuar gi kedai, penyakit M plak datang ..jadi aku pilih buat kuih yang paling senang, bahan pon sedia ada dalam rumah ..ku pilih buat kuih Tepung Bunga ...

Aku tak pernah makan kuih ni, yang aku tau ni kuih tradisional orang terengganu, kuih orang lame2 ni ..ape salahnye aku cube resepi baru, yang tak pernah buat, kalo tekak ni leh terime, len kali leh buat lagi kan???


Bahan-bahan:

Tepung pulut
Air masak
Sedikit garam
1 biji telur
Sedikit gula 

Cara membuatnye:

1) Bancuh tepung pulut dengan air masak. Agak-agak sebati dan okay bancuhannya masukkan garam secukup rasa. Bulatkan ikut saiz guli. 


2) Panaskan minyak. Leperkan bulatan yang korang buat tadi, celupkan dalam telur yang telah dipukul dan terus masukkan dalam minyak yang dah panas. Biar kekuningan sedikit dan angkat terus.


3) Letak dalam pinggan dan taburkan gula kastor



Mase menggoreng, kuih ni mengembang tau, jadi bulat ..tapi lepas angkat, die meleper lak ..hik

Rase die lak liat liat ..kuih yang pertama masuk mulut tu rase sedap tau, kali kedua pon sedap, kali ketiga pon sedap ..masuk kali keempat, mulut pon da penat mengunyah, tepung pulut kan, liat, pastu rase cam melekat lekat lak kat lelangit ni ...ermmmm ni bukan kuih pilihan laaa untuk menjamu famili ..hihiii tapi kalo korang suke, ape salahnye mencube, tak de rugi ape pon ..:D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...