Monday, December 10, 2012

Mee Ladna

Resepi pilihan hari ni ialah Mee Ladna.   Mee Ladna ye, bukan Mee Ratna.  Kalo Ratna tu yang Roy nyanyi tu.

'Keringkanlah pipimu ratnaku, cubalah senyum, kerna tangisanmu kan hanya menambah dukaku ...' 

Ecewah, menyanyi pulok doh.  Sambil sambil nyanyi tu, moh ler kite layan mee ni.  Oleh kerana buat sendiri kan, jadi macam macam bende, macam macam jenis sayur aku campak dalam kuali tu.  Haaa hasil nye, TARAAAAAAAA ..


Mee Ladna JUJU Style Suke Suke Hati.  Kenape suke suke hati? sebab aku suke suke hati je mengolah resepi Mee Ladna ni.  Kalo nak yang ori nye leh klik SINI.  hihi  Kalo nak tengok resepi Mee Ladna JUJU Style Suke Suke Hati, cer tengok bawah:
Bahan bahan:

1/2 peket mee kuning (Untuk 2 orang makan) - basuh bersih bersih dan toskan
2 biji telur
Garam
Black pepper
3 ulas garlic - penyetkan di, iyarhh iyarhhhh
4 sudu sos tiram
1 1/2 sudu tepung jagung (corn starch) - larutkan dalam secawan air.
1 mangkuk kecil daging (optional)
sebatang carrot (optional)- potong memenajang
Sayur sawi (optional)
Kobis cine (optional)
Cili Padi (optional)
Cauliflower (optional)
Tomato (optional)
Garam, pepper

1. Tumis bawang putih smpai naik bau.  Masukkan daging.  Masukkan sos tiram dan black pepper. 
2. Tambah air sampai tahap yang anda suka.  Bile dah menggelegak, masukkan air tepung jagung. 
3. Biar menggelegak lagi, masukkan telur 2 bijik tu.  Pastu masukkan semua jenis sayur.  Carrot pon aku masukkan dengan sayur yang lain, sebab aku lagi suke makan carrot yang masih keras - x lembik.
4. Perasakan dengan garam, pepper dan letak tomato. Bila mendidih, masukkan mee, kacau sikit dan tutup api.
5.Tuang dalam pinggan.  Dan makan ketika masih panas2.

Oleh kerana mee ni menyerap banyak haba, sile tiup dulu sebelum masuk mulut ye jika tak nak lelangit anda melecur.  Hiiiii ..

2 comments:

  1. hI SHAZ!
    ni my feveret nih..rerasa macam senang gak nak buat..campak2 aje ek..hehehe..i copy paste resepi u tau..InsyaAllah, esok lusa nak buat..hehe..harap2 menjadi! :D
    thx for sharing..

    ReplyDelete
  2. Hi fira, memang sangat sinang mau masak ini mee, cume campak je ape yang ade ..hihi mesti jadi punye laaa ..just trust on me bebeh .. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...