Saturday, December 1, 2012

Nasi Minyak Hujan Panas

 

Memandangkan sekarang ni asyik hujan je, asal petang je hujan, asal petang je hujan.  Jadi sebelum petang ni, moh ler kite ber Nasi Minyak Hujan Panas tetengahari ni.  Menu yang sesuai pada bile bile masa pon, sebab nak membuatnye senang sangat sangat.  Kalo tetibe rase nak makan Nasi Minyak, haaa tak yah tunggu orang buat kerje kahwin, buat je sendiri kat dapur buruk aku ni ha. 

Tapi sedap ke tak? Haaa soalan cepu emas tu.  Bagi aku sedap tu ialah sesuatu yang subjektif.  Citerase semua orang kan berbeza.  Kadang kadang ade orang yang tak boleh telan kalo nasik tu bukan berwarne putih.  Haaaa boleh gituu ..Jadi aku tak dapat nak jawablah soalan objektif tu.

Tapi kalau korang tanye, jadi ke tak nasik tu? Asalkan ade rupe Nasik Minyak Hujan Panas nye, nasi tak hancur, ade rase, elok masaknye, tak jelantah, tak hangus, kire jadilah tu.


Untuk resepi ni, aku ade letak susu sejat, kate Nasi Minyak kan???  Rase ok, ade rase lemak lemak gitu.  Kene laaa dengan tekak aku. 

Bahan bahan:

4 cawan beras basmathi (jenama pape pon tak pe)
5 cawan air (guna air rebusan ayam pon tak pe)
1 cawan susu sejat IDEAL
1 helai daun pandan
1 inci halia, hiris
3 ulas bawang putih, dititik
1 biji bawang besar, hiris
2 helai daun pandan, disimpul
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 camca besar penuh minyak sapi
Garam secukup rasa
Sedikit pewarna makanan pink, hijau dan kuning (dibancuh dengan 1/2 camca teh untuk setiap warna)

Cara membuatnya:
  1. Panaskan minyak sapi dalam kuali. Tumis kayu manis, bunga cengkih, dan bunga lawang hingga harum. Masukkan hirisan bawang besar, bawang putih, halia dan daun pandan, tumis hingga layu dan wangi. Masukkan beras dan kacau rata. Goreng beras tadi selama 1 minit. Matikan api.
  2. Alih beras ke dalam periuk nasi elektrik. Tuang air (atau air rebusan ayam) dan juga susu sejat, tambah garam secukup rasa dan gaul rata. Masak nasi seperti biasa. Bila nasi kering, buat beberapa lubang pada nasi tadi dan setiap lubang tuangkan warna2 berbeza. Biar sekejap bila nasi masak, matikan suis.  Konfem jadi.

Kalau hari ni tak tau nak masak ape, jom ler cube resepi Nasi Minyak Hujan Panas ni :) ......

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...