Wednesday, March 13, 2013

Terung punya ulat

Assalamualikum.

Semalam aku masak kari untuk Fariq.  Selalunya kalau memasak ni aku main campak campak je, barang apa yang ada dalam peti ais semua aku lebur je dalam periuk.  Semalam kebetulan ada lagi terung yang aku beli minggu lepas.  Nampak ok lagi, kedut pon tak banyak lagi.  Jadi aku pon melebur je laaa terung tu dalam kari aku.

Masa time makan, Fariq sorang je yang makan, aku tukang ngadap je, economic :D.  Pastu tetibe Fariq cakap:

'Dulu abang tak makan terung tau, sebab abang ada terjumpa ulat dalam terung tu.  Pastu lamaaaaaaaaaaaaaaa abang tak makan terung lagi, bila abang nak makan lagi jumpa lagi ulat dalam terung'

Hahaha memang nasib tak baik betul laaa Fariq.  Hehe  Dulu masa kecik, aku pon tak makan terung jugak tau, sebab kakak aku pon pernah terjumpa ulat dalam terung jugak masa tengah makan.  Panjang ulat tu, kaler putih.  Eiiii geli betul.  Terbayang bayang pulak rasanya.  Kalau aku rasa nak makan terung pon, yang biji tu aku buang, pastu baru aku makan.  Takut tertelan ulat terung.  Erkkk.

Sekarang ni, sejak dah ada dapur sendiri, kalau nak masak terung, aku cukup hati hati, perhatikan kot ada lubang masuk ulat ke.  Takut kenangan dulu berulang kembali.

Korang ada yang tak pernah tengok ulat terung ke? nak tengok ulat terung tak? Caution k, kalau ada yang penggeli tu, sila jangan tengok.  Mak Dede jangan scroll down ea.


Olololo comelnya ulat ni.  Nasib baik keluar ulat comel ni, kalau keluar gambar ulat cam kat bawah ni .....





Aaaaaaaa aku yang menaip ni pon, rasa geli geleman nak pegang keyboard ni plak ..Yakssssss..


















33 comments:

  1. ish goli akak tgk..huhuu..mmg kena hati2..tapi bagus juga tandanya mereka tak gn racun serangga,..kalau tak dah lama ulat tak ddk ctu

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu laaa yg selalu mak kite cakap ..tapi tu lah, nak ngadap ulat tu yang tak berape nak berkenan sangat tu ..eeii tak boleh lah ..terbayang bayang je ...

      Delete
  2. eeeeeeeeee........gelinya... kalo anna dah lari sebatu dah ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. gelikan?? kalau kite yg jumpe, makan tahun jugak boikot sayur tu ..huhu

      Delete
  3. ekkk.. geli.. -_- sy x makan sayur2an ni.. x leh masuk.. hohoho

    ReplyDelete
    Replies
    1. gelikan? emma tak makan sayur? semua sayuran tak makan? kuat giller badan emma ni :)

      Delete
  4. dah le tgh makan tart puding, tetibe pulak kuar ulat...eeeee...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaaa dah bagi amaran pon kan? maafin inul ya ..:)

      Delete
  5. tak penah lg jmpa ulat dlm terung..
    tp serius la geli tgk gmbr ulat yg ke 2 tu..
    eeeii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ira, tak yah jumpe laaa ..jadi fobia plak nanti kat terung ..padehal terung tu tak alah pon, ulat tu yg buat onar ..eeeiii

      Delete
  6. eee....gelinya..so far blm pernah jumpa lg, pasnie nk kena hati2 nie..hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. rajin masak terung ke? elok laa tak pernah jumpe, ulat terung ni lain macam sikit ..walaupon die duduk diam je dalam tu, tapi paras rupe die tu sangat laaa meloyakan tekak mak cik ni ..huhuu

      Delete
  7. kulit dia transparent

    cantek

    tapi goli!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantik??? ngeeeee geli geli ..hehehehe

      Delete
  8. terung adalah salah stu jenis sayur yg paling aku tak suke....entah kenapa tp ikutla org masak mcm mana cara pun, di mata aku terung tu nmpak euwwww

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku suke gak terung ni , lagi lagi kalo mak aku masak paceri terung, memang bertambah tambah aku makan ..masa tu tak terbayang ulat dah ..nampak sedap je ... :)

      Delete
  9. Seb baik dah warning awal2, siap tutup dengan satu tangan sambil skroll ke kotak komen. Muahaha I suka terung, dan I penggeli, good to know, better dont see. muahahaha
    Tapi I tak pernah nampak lagi la ulat terung ni, ulat petai selalu. Faveret puna pasal, just jentik keluar ulat, then ngap jer petai tu. Hahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muahahaha kalau dah suka, men jentik jentik je ..dah tak kesah ke geli dah ...dengan syarat ulat tu jenis comel comel laaa ..kalau ulat cam ulat terung tu, terus putus selera ... :D

      Delete
  10. eee.. aku tak suka ulat!! sgt geli. tgk gmbar kat ats ni pun dah rasa geli...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi baru tengok gambar, dah geli geleman ..kalau tengok live ni, mesti melompat atas meja ni ... :D

      Delete
  11. assalam shaz..acik pun geli tengok ulat tu..acik kalau beli sayur apa pun acik rendam dulu ngan air garam..terung dah siap potong acik rendam..kalau ada ulat..memang nampak ulatnya keluar...kena air garam tu..yang selalu nampak ulat keluar..pucuk paku..

    ReplyDelete
  12. bila beli terung tengok betul2 kalau ada lubang ada ulatnya......bila terkena sekali memang tak nak lagi....tapi ulat buah boleh makan tau...he heeee......

    ReplyDelete
  13. er, xpenah lg mkn terung t'jumpe ulat.... hope xjumpe lgsung la....huhu....geli omak...

    ReplyDelete
  14. tak mkn terung. so ak tahu ulat terung mcm mana. nik tak geli sgt kalau setakat ulat. ok lagi la..hehe

    ReplyDelete
  15. salam..

    heee lau yaya kua mcm pic bwh tu pon geli..yerkk ;p

    ReplyDelete
  16. haisss ade ulat......geli nye.....

    ReplyDelete
  17. salam kenal...
    terima kasih kerana sudi ke blog akak...:)

    akak pun geli klu tgk ulat...memang jerit2 sepanjang tgk ulat tu...hehe

    ReplyDelete
  18. dulu la kan, masa kat asrama dulu.. kalau makan sayur, takde ulat xsah.bukan setakat beluncas, kadanf2 ngan gonggok pon ada

    ReplyDelete
  19. Selalu juga jumpa ulat terung..
    tapi tak geli sgt..hehe.. boleh ambil dan buang terus...hihi
    sy sllu makan terung bakar cecah asam+cili..nyum! :)

    ReplyDelete
  20. akak suka makan terung masak cili..tp kena belah terung tu kecik2 takut ada ulat juga la..

    ReplyDelete

  21. Salam kenal
    ummi pun geli dengan ulat, memang kena hati-hati bila nak masak terung kan, kalau ada kesan hitam dan lubang2 tu, kenalah buang, takut terselit pulak ulat tu, hehe..

    ReplyDelete
  22. liya yang baca ni pun geli tekak... acane tue..

    ReplyDelete
  23. errr..xtau la yer..aku belasah jer makan terung semua ni..

    dulu2 aku pun x makan sayur..semua aku asingkan..yg aku makan cuma kangkung jer..pastu kalau nasi ayam, aku makan salad..tapi tu dulu la..skg ni aku dah jadi manusia normal..hahaha

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...